“Werkraad is een grotere partij met meerdere specialisten onder één dak. Dat zorgt ervoor dat dossiers snel worden opgepakt en dat is precies wat wij nodig hebben.”
Jacqueline Slemmer-Montenij, HR-adviseur en verzuimcasemanager bij Dutch Medical Group
Over Dutch Medical Group
Dutch Medical Group is een medisch dienstverlener met verschillende bedrijfsonderdelen: ambulancevervoer, liggend zorgvervoer, huisartsenvervoer en internationale repatriëring. Daarnaast verzorgt DMG opleidingen en werkt de organisatie samen met GGD’s en defensiegerelateerde diensten. Het is een dynamisch bedrijf met pieken in de zomer- en wintermaanden, en een personeelsbestand dat varieert van jonge studenten tot medewerkers die na hun AOW doorwerken.
De uitdaging
DMG heeft een complexe personeelsstructuur en een hoog percentage langdurig verzuim. Door het specifieke karakter van het werk, chauffeurs die huisartsen vervoeren en verpleegkundigen die repatriëringsritten doen, is re-integratie niet eenvoudig. “Zodra er medische beperkingen zijn, kunnen veel medewerkers hun oorspronkelijke werk niet meer uitvoeren. Dat maakt de begeleiding intensief en soms ook emotioneel.”
Meer over onze aanpak bij complexe verzuimvraagstukken: werkraad.nl/arbeidsdeskundig-onderzoek
Daarnaast werkt DMG met een eigen-regiemodel. Dat betekent dat leidinggevenden zelf verantwoordelijk zijn voor verzuimbegeleiding, met ondersteuning van Jacqueline. Zij zorgt dat trajecten goed worden opgevolgd en dat medewerkers tijdig worden voorbereid op het arbeidsdeskundig onderzoek en mogelijke WIA-aanvraag.

Meer over onze aanpak bij complexe verzuimvraagstukken?
Arbeidsdeskundig onderzoek kan ook worden ingezet als er bij de werkgever twijfels bestaan of een werknemer zijn functie in welke vorm dan ook nog kan uitvoeren.
Door tijdige inzet kan een loonsactie door het UWV worden voorkomen.
De aanpak van Werkraad
1. Heldere afstemming en context
Waar sommige partijen direct in gesprek gaan met een medewerker, neemt Werkraad eerst contact op met de werkgever. Zo ontstaat er context over het werk, de belastbaarheid en de verwachtingen vanuit DMG.
“Ik vind het prettig dat ze eerst met mij bellen. We bespreken samen de situatie, wat er al geprobeerd is en wat realistisch is. Pas daarna spreken ze met de medewerker. Dat werkt veel beter.”
2. Deskundige en betrokken begeleiding
De vaste arbeidsdeskundige, Mieke, kent inmiddels de organisatie goed en stemt haar aanpak af op de praktijk. Rapportages zijn volledig en duidelijk, en bij lastige situaties is er snel telefonisch overleg. “De communicatie loopt goed." Via het portal stel ik mijn vragen en krijg ik snel reactie. En als er iets gevoeligs speelt, bellen we even. "Dat werkt prettig.”
3. Stabiliteit en capaciteit
DMG waardeert vooral dat Werkraad snel kan schakelen. Dankzij de omvang van het team is er altijd een specialist beschikbaar. Waar kleinere bureaus soms geen tijd hebben, biedt Werkraad continuïteit. “Bij een zzp’er of kleine partij moet je vaak wachten tot iemand tijd heeft. Werkraad pakt trajecten direct op, dat maakt echt verschil.”

Wat maakt Werkraad anders?
Ontdek onze werkwijze en waarom organisaties voor Werkraad kiezen.
Wat maakt Werkraad anders?
- Snelle start en opvolging: trajecten worden direct opgepakt en zorgvuldig begeleid.
- Deskundigheid: ervaren arbeidsdeskundigen en coaches met kennis van complexe zorgfuncties.
- Betrokkenheid: korte lijnen, telefonisch overleg waar nodig en ruimte voor afstemming.
- Flexibiliteit: capaciteit en expertise onder één dak.
Resultaten tot nu toe
- Vlotte en professionele afhandeling van arbeidsdeskundige onderzoeken.
- Duidelijke, bruikbare rapportages die aansluiten bij de praktijk.
- Medewerkers voelen zich gehoord en op hun gemak tijdens gesprekken.
- Minder stagnatie door snelle communicatie en opvolging.
“Wat ik waardeer is dat ze openstaan voor overleg." Als ik het ergens niet mee eens ben, is daar ruimte voor. We zoeken samen naar de beste formulering of aanpak.”
Vooruitblik
DMG wil in de toekomst meer aandacht besteden aan preventie en frequent verzuim, zeker bij jongere medewerkers. Ook onderzoekt de organisatie hoe begeleiding in tweede-spoortrajecten strakker kan worden opgezet. “Sommige medewerkers hebben meer hulp nodig bij solliciteren. Daar kunnen we samen nog stappen in zetten.” Jacqueline ziet in Werkraad een partner die hierin mee kan denken met oog voor het niveau van medewerkers en de praktijk van het werk.




